Alles over ervaringen op Springest (tips, richtlijnen verwijdering, score, etc.)

In dit artikel:

Waarom zijn ervaringen belangrijk?

Hoe laat een deelnemer een ervaring achter?

Tips om meer ervaringen te verzamelen

Wat is een goede ervaring?

Wat is niet toegestaan? (richtlijnen voor verwijderen van ervaringen)

Reageren op een ervaring

Ervaringen tool

Ervaring niet zichtbaar bij het juiste product/trainer

FAQ: Waarom is een ervaring niet gepubliceerd?

FAQ: Wat gebeurt er met de persoonsgegevens van de deelnemers die ik uitnodig om een ervaring achter te laten?

Waarom zijn ervaringen belangrijk?

  • Met positieve ervaringen worden je producten beter gevonden: je producten worden namelijk hoger weergegeven in de onderwerppagina's.  
  • Producten met positieve ervaringen ontvangen meer inschrijvingen
  • Je ontvangt feedback op je product en hieree kun je het product verbeteren
  • De ervaringen tellen mee in de jaarlijkse 'Beste Opleider van Nederland' verkiezing.

Hoe laat een deelnemer een ervaring achter?

Via account- of productpagina Via uitnodiging via de mail vanuit Springest admin Via de Ervaringen widget op jouw site

Je kunt je oud-deelnemers naar jouw Springest account of product sturen en hier vinden zijn de optie om een ervaringen achter te laten.

Je kunt deze URL kopieëren en gebruiken in bijvoorbeeld je nieuwsbrief nieuwsbrief.
Deze mail wordt gestuurd in twee situaties:
  1. Wanneer jij de oud-deelnemer uitnodigt via Ervaringen Tool. Lees hier meer over de Ervaringen tool.
  2. Springest stuurt deze mail automatisch wanneer de einddatum bereikt is.
Je kunt de Widget personaliseren naar jouw wens. Lees hier meer over de Ervaringen Widget.

Tips om meer ervaringen te verzamelen

  1. Vraag deelnemers zo snel mogelijk om een ervaring achter te laten. Je kunt dit bijvoorbeeld aan het einde van de training doen, of stuur binnen een week na afronding van de training een mail om te bedanken voor deelname en schenk in deze mail ook aandacht aan het achterlaten van een ervaring op Springest.
  2. Neem de link om een ervaring achter te laten op Springest mee in je nieuwsbrief of andere communicatie middelen die je met je (oud-)deelnemers onderhoud zoals bijvoorbeeld een Linkedin groep.
  3. Zorg ervoor dat al je producten (indien van toepassing) een start- en einddatum hebben zodat Springest na afronding automatisch een ervaring achterlaat verzoek stuurt naar de deelnemer die via Springest inschrijft.
  4. Gebruik de Ervaringen Tool
  5. Zet de Springest Ervaringen Widget op je website. 
  6. Koppel je eigen evaluatie tool met Springest.

Wat is een goede ervaring?

  • Waarom: een goede ervaring beschrijft niet alleen of een opleiding goed was of niet, maar ook waarom.
  • Concreet: er wordt concreet beschreven wat er precies goed was en wat niet.
  • Oprecht: de ervaring is eerlijk en oprecht. Er wordt geen ander belang gediend.
  • Lengte: de ervaring moet minimaal 30 woorden bevatten. De kwaliteit van kortere ervaringen is laag. Met minimaal 30 woorden moet de oud-deelnemer iets langer nadenken en is feedback is waardevoller voor de aanbieder en voor andere bezoekers.

Wat is niet toegestaan? (richtlijnen voor verwijderen van ervaringen)

Het is voor Springest belangrijk dat ervaringen betrouwbaar zijn. Daarom zijn onderstaande punten niet toegestaan in de ervaringen. Ervaringen die deze regels overtreden worden verwijderd en tellen niet mee in de score van je aanbiedersaccount en producten. 

Mocht je om een andere reden een ervaring laten verwijderen of aanpassen, zul je contact met de oud-deelnemer moeten zoeken. De oud deelnemer kan ons vragen de ervaring aan te passen of te verwijderen.  

  • Ervaringen die door hetzelfde IP-adres worden ingediend 
  • Ervaringen van gebruikers die door de aanbieder of haar software geheel of gedeeltelijk zelf worden ingevuld 
  • Ervaringen van een fictief e-mailadres en ervaringen die niet bevestigd worden
  • Ervaringen opgevoerd in Springest door iemand anders dan de oud-deelnemer
  • Ervaringen van mensen met wie je niet in contact bent geweest
  • Ervaring van een deelnemer die nog moet starten en enkel reageert op het te vroeg gestuurde 'laat je ervaring achter'-verzoek. Geef wijzigingen in de start- en einddatum door aan Springest om deze ervaringen te voorkomen. 
  • Grove, obscene of smakeloze inhoud of opmerkingen 
  • Opmerkingen die strafrechtelijke beschuldigingen bevatten
  • Advertenties, reclamemateriaal of herhaalde posts die te vaak hetzelfde beweren 
  • Telefoonnummers, mailadressen en URL's 
  • Opmerkingen die gericht zijn op andere beoordelaars

Reageren op een ervaring

  1. Ga naar de Admin-omgeving van Springest
  2. Ga naar 'Ervaringen' en 'Overzicht'
  3. Zoek de ervaring waarop je wil reageren en doe dat door op de knop 'reageer op ervaring' te klikken. 
  4. Typ je reactie en klik op 'Plaats reactie' 
  5. De reactie is direct zichtbaar op Springest. De oud-deelnemer ontvangt een mailnotificatie van jouw reactie.

Ervaringen Tool

Gebruik deze tool om oud-deelnemers via de mail uit te nodigen om een ervaring achter te laten. Zie een voorbeeld van de mail in de tool of bovenin dit artikel.

Stappen
  1. In de Admin, ga naar 'Ervaringen' en 'Ervaringen tool'
  2. Klik op '+ Deelnemers uitnodigen'
  3. Vul 'Instellingen e-mail' in
  4. Voeg deelnemers toe op een van deze twee manieren. Zie onderstaand een voorbeeld van hoe de sheet eruit ziet
    1. (makkelijkste) Plak de inhoud van een Excel/Google Sheet bestand - in het voorbeeld hierboven plak je A1 tm E2.
    2. Upload het bestand als CSV
  5. Kies overige instellingen
  6. Klik op 'Opslaan en versturen'
    1. Let op: De knop 'Opslaan en versturen' kan pas gebruikt worden als het bestand gevalideerd is.
De data
Gebruik de juiste header titels:
> email
> first_name
> last_name
> training_id
> training_completed_at

- Datum als jaar, maand, dag (YYYY-MM-DD)
- Maak een nieuwe regel aan voor ieder product, ook als één deelnemer twee producten heeft gevolgd
-Voeg geen extra kolommen
- Laat geen witregels tussen deelnemers staan.

Training_id

Dit is het unieke productnummer, zo weten wij voor welk product de ervaring is. Je vind het nummer in het product:

Ervaring niet zichtbaar bij het juiste product / trainer

Soms staat er bij een ervaring "[product naam] is niet meer beschikbaar". Dat komt dan omdat een ervaring niet op de juiste manier aan het product is gekoppeld. Om dezelfde reden kan een ervaring niet zichtbaar zijn bij de juiste trainer. Wat er mis is gegaan is dat de cursist bij het invoeren van de ervaring niet heeft gekozen uit de lijst met producten of trainers, maar de naam los heeft ingevoerd. Dan gaat de koppeling niet goed. De ervaring telt dan wel mee in de gemiddelde score voor de opleider, maar niet voor het specifieke product. 

Wij kunnen dit voor u aanpassen. Stuur een mail naar support@springest.nl met daarin een link naar de ervaring, en het product of de trainer waar de ervaring aan gelinkt moet worden. 

FAQ: Waarom is een ervaring niet gepubliceerd?

Dan heeft de deelnemer de ervaring nog niet bevestigd of is er iets mis gegaan bij het indienen van de ervaring. 

Het kan zijn dat de mail om te bevestigen in de SPAM inbox is beland. Springest kan de mail om te bevestigen opnieuw sturen. Neem contact op met ons support team en geef de naam van de deelnemer door. Dan kijken wij wat we kunnen doen.

--> Laat de deelnemer zelf contact met ons opnemen als er problemen zijn met het invoeren van de ervaring. Zo kunnen wij de beste technische hulp geven. 

FAQ: Wat gebeurt er met de persoonsgegevens van de deelnemers die ik uitnodig om een ervaring achter te laten?

Persoonsgegevens worden verwerk overeenkomstig artikel 20 in de algemene voorwaarden van onze Self Service Overeenkomst. De contactgegevens zullen niet door Springest gebruikt worden voor andere doeleinden dan het uitnodigen voor een evaluatie en worden verwijderd na de uitnodiging.