Alles over producten toevoegen en aanpassen

Let op: Als aanbieder ben je zelf verantwoordelijk voor de juistheid van de gegevens en productaanbod. Controleer regelmatig het aanbod en voer wijzigingen door. Dit helpdesk helpt je bij het producten toevoegen. Kom je er niet uit? Neem dan contact op met onze helpdesk (contactgegevens helemaal onderaan deze pagina)

In dit artikel:

Nieuw leerproduct toevoegen

Type product

Type product veranderen

Product succesvol opslaan en status aangeven

Diensten (leads & Inschrijvingen) aanzetten en ontvang conversies

FAQ: Kan ik een product kopiëren?

FAQ: Kan ik de URL van een product aanpassen?

FAQ: Hoe lang duurt het voordat wijzigingen zichtbaar/verwerkt zijn?

FAQ: Hoe voeg ik een online product toe?

Nieuw leerproduct toevoegen

  1. Ga naar https://admin.springest.nl/
  2. Beweeg de muis over 'Nieuw product'
  3. Kies uit de drop-down welk producttype. Zie onderstaande tabel met uitleg van alle producttypen
  4. Vul het product met zo veel mogelijk informatie.
  5. Je kunt het product direct publiceren (mits alle verplichten onderdelen zijn ingevuld) of als concept opslaan om later verder te gaan. 

Het is ook mogelijk om het aanbod automatisch in te laten lezen doormiddel van een XML feed (bijvoorbeeld via Edudex). Lees er hier meer over: Automatisch updaten van uw aanbod met XML

LET OP: Ondervind je problemen bij het aanmaken van een leerproduct? Sla dan het product op als 'concept'. Op die manier gaat de ingevoerde informatie niet verloren. Neem contact op met Springest Support. Zie de contact gegevens onderaan dit artikel.

Type product

Type product Omschrijving Startdata toevoegen Inschrijvingen Lead aanvragen
Niet Goed Geld Terug garantie?
Thuisstudie Een training die de cursist grotendeels thuis (offline) kan volgen.  ⛔️
Klassikaal, meest voorkomend Vooraf vastgestelde startdata, of startdata in overleg met de deelnemers.
✅ zonder startdata minder goed vindbaar.
Individueel Een training die je individueel met de deelnemer organiseert. ⛔️ in overleg met de deelnemer ⛔️

Coaching 1-op-1 coaching.  ⛔️ ⛔️
In-company / Maatwerk Hier kan niet direct op worden ingeschreven, maar hiermee geef je aan ook incompany trainingen aan te bieden. Geïnteresseerde bezoekers komen eerst in contact met Springest. Meer informatie: Alles over open incompany aanvragen door bedrijven en organisaties ⛔️ ⛔️ ⛔️ ⛔️
E-learning
Deelnemer volgt het product online. 
Automatiseren: Het is mogelijk om een LTI SSO koppeling te maken.
⛔️ ⛔️
Boek Directe doorverwijzing naar de opgegeven pagina die je opgeeft. ⛔️ ⛔️  clickout ⛔️ ⛔️
Evenement Periodieke of eenmalige gebeurtenis.
✅ zonder startdatum geen inschrijving mogelijk ⛔️ ⛔️
Learning Bite Een korte video die bezoekers direct kunnen bekijken.  ⛔️ ⛔️ ⛔️ ⛔️
Groepstraining Maatwerk voor een Go klant. Meer informatie:
Maatwerk traject uitvoeren bij Go portalen / zakelijke klanten.
✅ zonder startdatum geen inschrijving mogelijk
⛔️
Examen Onderdeel van Springest Certified.
Dit product is enkel voor sites aan te maken die deze module gebruiken. 
Uitzondering: ook publiceerbaar op Springest.nl. 
Automatiseren: Het is mogelijk om een LTI SSO koppeling te maken.


⛔️  
Type product veranderen

Het is foutgevoelig om producten nadat ze zijn aangemaakt met een bepaald type aan te passen naar een ander type (van Klassikaal naar Individueel bijvoorbeeld). Soms raakt de Admin hiervan in de war! Als er iets niet goed gaat, is dit vaak de oorzaak. Kies daarom meteen het goede producttype. Wanneer dit niet is gelukt, begin dan opnieuw..

Naam

  • Kies een naam voor het product die goed weergeeft wat de inhoud is.
  • Springest deelt de producten in in onderwerpen op basis van de titel.
  • De URL van het product wordt gemaakt op basis van wat je als eerste hier invult. Als je de naam van een product aanpast, past de URL zich NIET mee aan. 

Basisinformatie

  • Webadres: Vul hier het adres van de specifieke cursus in. Dit adres is puur ter referentie voor Springest, en zal niet op de website getoond worden. 
  • Niveau (optioneel): Gewenste werk- en denkniveau van cursisten. Dit gaat dus niet over een te behalen certificaat/diploma. 
  • Taal (optioneel): Voertaal van de training/leerproduct. Je kunt hier 1 taal kiezen. Bied je een training in meerdere talen aan? Zet dat alle talen als losse producten op Springest. Zo kan een bezoeker die filtert altijd jouw product vinden. 
  • Duur: Geschatte duur van het product.

Kosten

  1. Zet de prijs exclusief BTW in het eerste vak
  2. Zet de BTW in het volgende vak, dit moet 9% of 21% van de exclusieve BTW prijs zijn. Wanneer dit niet het geval is (en er meerdere BTW waarden in de exclusief prijs zitten) kies je hier de cursus kosten, en vul je de rest aan in de extra kosten met de verschillende BTW waarden. 
    1. Of kies Prijs is vrijgesteld van BTW 
  3. Kies voor jaarlijks of totale kosten.
  4. Indien van toepassing geef je de alternatieve BTW vrije prijs op.
  5. Voeg extra kosten toe wanneer van toepassing.
  6. Vul alle verplichte kosten in en vink aan: 'De opgegeven kosten zijn in alle volledigheid opgegeven (...)'. 
  7. Kies de kosteninformatie.
Twee BTW opties, hoe ziet dat eruit?

Op Springest.nl kan de deelnemer kiezen welke BTW waarde op hem van toepassing is (zie screenshots rechts).

Voor onze zakelijke klanten richten wij het portaal zo in, dat enkel de juiste BTW waarde zichtbaar is voor de medewerker.

Voorwaarden kosten op Springest
Je kiest zelf de prijzen die jij op Springest zet. De enige voorwaarde die Springest stelt is dat de maximumprijs van je producten op Springest niet hoger is maximumprijs op je eigen website. Dit om de communicatie richting bezoekers zo duidelijk en transparant mogelijk te maken. 
Artikel 5.8 van de Algemene Voorwaarden, die onderdeel uitmaken van de Self Service Overeenkomst, is hieromtrent van toepassing op aanbieders: 
5.8 Aanbieder is vrij om de prijzen, zowel in het Productaanbod als op de Aanbiederpagina, te bepalen. De maximumprijs van het aangeboden Product mag in ieder geval niet hoger zijn dan de maximumprijs van het aangeboden Product op de eigen website van de Aanbieder gedurende de periode dat het Product wordt aangeboden op het Platform.

Beschrijving

  • Minimaal 150 woorden
  • Beschrijf in ieder geval de doelgroep, thema's en beoogde eindresultaat.

Het is een misvatting dat mensen op internet alleen korte teksten lezen; ze scannen de tekst vaak eerst op zoek naar de voor hen relevante passages en lezen die dan met aandacht om te zien of het aan hun wensen voldoet. Het helpt dus om ze zoveel mogelijk aanknopingspunten te geven en eventuele vragen weg te nemen. Het percentage mensen dat een informatie aanvraag (lead) doet, neemt hierdoor dan ook toe: als informatie ontbreekt, wordt die vaak niet alsnog aangevraagd, de bezoeker haakt simpelweg af.

Startdata en plaatsen

Het toevoegen van startdata is optioneel maar wordt aangeraden.

Handmatig
  1. Voer de start- en einddatum in.
  2. Voer de locatie in
  3. Geef de beschikbaarheid en startgarantie aan. 
    1. Het aantal beschikbare plaatsen wordt automatisch bijgewerkt wanneer er via Springest een inschrijving wordt gedaan. Pas het zelf aan wanneer je een inschrijvingen buiten Springest ontvangt. 
    2. Wanneer de training vol is, wordt inschrijven op die startdatum onmogelijk.
  4. Kies ervoor om een rooster toe te voegen. Dit geeft de deelnemer meer informatie en kan dus leiden tot meer inschrijvingen.
Startgarantie

Om de bezoekers vertrouwen te geven dat de training echt van start gaat, kun je startgarantie aanzetten voor een startdatum. 

Let op: de Admin kent de startgarantie automatisch toe wanneer de minimaal aantal plaatsen bereikt zijn. Voorbeeld:

Er zijn hier nog 2 plaatsen beschikbaar, dat betekent dat er al 8 inschrijvingen zijn. Het minimale aantal inschrijving is 4 dus de training start. Ook al is het vinkje voorstartgarantie niet ingevuld, toch zal startgarantie worden weergeven op Springest zoals in bovenstaande screenshot is weergegeven. 

Hele maand

Als je nog geen specifiek datum hebt, voeg dan de hele maand toe als startdatum. 

Regio's

Door regio's in te voeren, komt het aanbod naar voren wanneer bezoekers filteren op regio of via Google binnenkomen op een specifieke regio.

3 opties:

  • Standaard regio's, deze vul je in bij de standaardwaarden onder Je Gegevens Standaardwaarden.
  • Selecteer regio's voor deze training, afwijkend van de standaardwaarden.
  • Geen regio's, voor online trainingen of thuisstudies.

Foto's en Video toevoegen

  • Verhoogd de rangschikking
  • Sla het product een keer op, daarna is het mogelijk om foto's en video's toe te voegen.
  • Let op dat er op de foto's of videos geen telefoonnummers, e-mailadressen, andere contactinformatie en/of verwijzingen naar een website of worden getoond.

PDF brochure toevoegen

  • Sla het product een keer op, daarna is het mogelijk om een PDF brochure toe te voegen.
  • Bezoeker die meer informatie aanvraagt ontvangt deze brochure als jij de lead dienst aan hebt staan (Dienst Leads: alles over leads (informatie aanvragen)).
  • Gebruik PDF formaat, geen Word of andere formaten.
  • Maximale bestandsgrootte: 5MB
Wil je meer dan 30 brochures uploaden?

Dan kunnen wij deze voor je in een keer uploaden.

Extra informatie

  • Looptijd: Doorlooptijd van de training. Bijvoorbeeld "3 maanden met een terugkomdag na 6 maanden".
  • Afronding: wat kan de deelnemer na afronding verwachten? 
  • Tijdstip: Kies de standaard tijdstippen of iets specifieks voor deze training (avond, avond, zaterdag, zondag).
  • Croho code
  • Crebo code
  • SOI code 

Inschrijving

  • Vereiste persoonlijke gegevens bij inschrijvingen kies of je de persoonlijke gegevens wilt ontvangen. Mist er een reden voor de vereiste instelling? Laat het ons weten!
  • Extra informatie voor de deelnemer de informatie die hier wordt toegevoegd zullen wij bij de bevestiging naar de deelnemer toesturen.

Trainer

Trainers kunnen het product bewerken en leads en inschrijvingen inzien van de producten waar zij aan gekoppeld zijn. Indien hun profiel gepubliceerd is zijn ze ook zichtbaar op jouw product pagina en de aanbieder pagina.

Contactpersoon

De contactpersoon ontvangt leads en inschrijvingen van dit product per e-mail. Als je geen contactpersoon instelt, worden de standaardinstellingen gebruikt.

PE punten

PE staat voor Permanente Educatie. Verschillende organisaties binnen bepaalde branches (bv.  Advocaten) maken gebruik van dergelijke PE-punten.

  • Kies de organisatie en het aantal punten dat behaald wordt bij afronding van het product.
  • Mocht er een Organisatie ontbreken neem dan contact met ons op. 

Dat ziet op Springest zo uit: 

Certificering

  • Geef aan wek certificaat er behaald kan worden.
  • Zodra er een inschrijving voor dit product wordt gedaan, kun je het certificaat uploaden in de inschrijving. 
  • Bezoekers (ook van zakelijke sites) filteren op deze certificaten.
  • Staat het certificaat er niet tussen? Dan voeg je die gemakkelijk toe.

Product succesvol opslaan en status aangeven

  • Rechts op de pagina vind je de opslaan knop
  • Je kunt meerdere statussen kiezen voor het opslaan
  • Wanneer je een product publiceert is deze zichtbaar voor bezoekers
  • Let goed op of het product goed opgeslagen is en dat er geen foutmeldingen worden gegeven. 
  • Wanneer je een foutmelding ontvangt, vul de informatie aan en probeer opnieuw op te slaan
  • Wanneer dit niet lukt, sla dan het product als 'concept' op, en neem contact op met de

Diensten (leads & Inschrijvingen) aanzetten en ontvang conversies

Zet de diensten Leads en Inschrijvingen aan om conversies van Springest te ontvangen: Toelichting verschillende diensten en prijsmodellen op Springest

Zorg ervoor dat je goed vindbaar bent: Goede vindbaarheid in Springest.

FAQ: Kan ik een product kopiëren? 

Het is helaas niet mogelijk om een product te kopiëren. Je zult de producten stuk voor stuk handmatig moeten opvoeren, of geautomatiseerd met XML. Tip voor handmatig: zet twee internet vensters naast elkaar. Aan een kant het product die al gevuld is en aan de andere kant een leeg product. Zo kun je gemakkelijk de details kopiëren en plakken.

FAQ: Kan ik de URL van een product aanpassen?

Het is helaas niet mogelijk om de URL van leerproducten aan te passen. Dat komt omdat dit heel foutgevoelig is; er is een grote kans dat er dan niet meer op de juiste manier wordt doorgelinkt. Het is niet aan te raden om een compleet nieuw product aan de maken. Google hecht namelijk nauwelijks waarde aan de URL van een pagina. Wat wel belangrijk is voor google, is de geschiedenis van een pagina en de activiteit die plaatsvind. 

FAQ: Hoe lang duurt het voordat wijzigingen zichtbaar/verwerkt zijn?

Meestal is de wijziging direct zichtbaar. Het kan zijn dat de update even op zich laat wachten, dat kan dan nog wel 12 tot macimaal 24 uur duren. Als je na die 24 uur de wijziging nog niet ziet, neem dan contact op met onze helpdesk. 

FAQ: Hoe voeg ik een online product toe?

Er zijn twee vormen voor een online product. Het verschil zit in wijze hoe iemand met de training start:

  1. E-learning (zonder startdatum): 
    1. Kies het product type 'E-learning'
    2. Vul het product in als gewoonlijk
  2. Klassikaal online (met startdatum): in plaats van op locatie ontmoet je de deelnemers online via bijvoorbeeld Zoom, Google Meet of Teams.
    1. Kies het producttype Klassikaal
    2. Vul het product in als gewoonlijk
    3. Geef bij de startdatum aan of de locatie online is

Lees ook eens onze blog post over online trainen: Hoe organiseer je online trainingen?

Vragen of feedback? Neem dan contact met ons op! 
Telefonisch: 020 7708221 
Mail: support@springest.nl