Training vindbaar maken op onderwerpen of trefwoord

Op Springest worden op twee manieren trainingen vindbaar gemaakt, die beide gebaseerd zijn op algoritmes in onze zoekmachine. Als u wilt weten waarom uw training op een bepaalde plek niet zichtbaar is, legt dit artikel uit waarom. Als u wilt weten hoe u hoger komt op bepaalde plaatsen, of hoe onze rangschikking werkt, lees dan het artikel " bovenaan komen in zoekresultaten".

Zoekresultaten

De zoektechnologie waar Springest op gebaseerd is heet Elastic Search en is open source. We gebruiken echter onze eigen algoritmes om te bepalen of iets relevant is, omdat trainingen een specifieke benadering vereisen.

Wanneer een bezoeker een zoekopdracht geeft, zoekt de zoekmachine op die precieze termen, en hun synoniemen en stammen (bijvoorbeeld marketing = marketer, marketeer, etc.). Daarbij worden zowel de titel, beschrijving als de opleidernaam gebruikt. Deze factoren tellen niet allemaal even sterk mee, en ook de beschrijving wordt gewogen al naar gelang de lengte en het woordgebruik.

U kunt zelf geen extra trefwoorden aan uw trainingen toevoegen. U kunt slechts de titel en beschrijving aanpassen om gevonden te worden.

Onderwerpspagina

Springest is verdeeld in  21 categorieën en ruim 1.000 verschillende onderwerpen, zoals bijvoorbeeld  timemanagement of Six Sigma. Zo'n onderwerp is in feite een "opgeslagen zoekopdracht", die zoekt op trefwoorden die gerelateerd zijn aan dat onderwerp. Zoeken op 1 woord in de zoekmachine levert dus vaak andere resultaten op dan het bijbehorende onderwerp. Overigens tonen we als suggestie bij zoekresultaten ook vaak onderwerpen, zie het plaatje rechts.

Veel onderwerpen zijn alleen gebaseerd op de titels van trainingen. Als u dus niet in een onderwerp te vinden bent, kan dat komen doordat u de met dat onderwerp verbonden zoekwoorden niet in de naam van uw training gebruikt.

Training vindbaar maken in een onderwerp

Het gebruik van Springest door haar bezoekers is vergelijkbaar met het gebruik van Google; een bezoeker scant snel de resultaten en kijkt hierbij in eerste instantie naar de titel. Resultaten waarbij het keyword (onderwerp van de training) niet in de titel staat worden door de bezoekers van Springest als minder relevant gezien. Daardoor wordt er minder op geklikt. Dit principe lijkt op het maken van een Google Adwords advertentie. Ook daar zet u het  zoekwoord in te titel als u wilt dat er op uw advertentie geklikt wordt. Indien het onderwerp van de training of opleiding niet in de titel staat, zal deze training niet zichtbaar zijn in het onderwerp.

Tips voor optimalisatie van uw teksten

  1. Kijk in welke onderwerpen u wilt dat de training voorkomt, een onderwerp is bijvoorbeeld Assertiviteit. Dat onderwerp is simpelweg een zoekopdracht op Springest, die vast staat, in dit geval zoekt het onderwerp op woorden als “assertief, assertiviteit, assertieve”. Als u dat soort woorden in de titel en inleidende tekst opneemt wordt dit onderwerp automatisch door de zoekmachine aan uw training gekoppeld en komt hoger in de zoekresultaten te staan.
  2. Een aanbieder van trainingen kan nooit de hoogste positie "kopen". Wij doen er alles aan om onze onafhankelijkheid te bewaren en hebben er daarom geen baat bij invloed uit te oefenen op de rankings. Als er buiten de door het algoritme bepaalde volgorde aanbieders worden getoond, zal daarbij altijd vermeld worden dat het om een advertentie gaat.

Nog hulp nodig? Neem contact met ons op Neem contact met ons op