Rangschikking; hoe kom ik hoger in de zoekresultaten?

Op de diverse overzichtspagina's en in de zoekmachine worden lijsten met trainingen, opleidingen en cursussen getoond. De volgorde van die lijsten (ookwel de “ranking” of rangschikking) wordt bepaald door een aantal factoren.

Een groter deel van onze bezoekers komt op de onderwerppagina's dan op de handmatige zoekfunctie. Dit komt onder andere doordat mensen via andere sites zoals onze mediapartners of Google, vaak direct op zo’n specifieke pagina landen. De rangschikking op Springest werkt net als een zoekmachine zoals Google. Alles wordt bepaald volgens een aantal algoritmes die bepalen of iets relevant is. U kan dit zelf beïnvloeden door uw teksten goed beschrijvend te maken, denk hierbij bijvoorbeeld aan het  pyramid principle (belangrijkste informatie over het onderwerp eerst). 

Het is een misvatting dat mensen op internet alleen korte teksten lezen; ze scannen de tekst vaak eerst op zoek naar de voor hen relevante passages, en lezen die dan met aandacht om te zien of het aan hun wensen voldoet. Het helpt dus om ze zoveel mogelijk aanknopingspunten te geven en eventuele vragen weg te nemen. Het percentage mensen dat een informatie aanvraag doet, neemt hierdoor dan ook toe: als informatie ontbreekt, wordt die vaak niet alsnog aangevraagd, de bezoeker haakt simpelweg af.

Factoren die invloed hebben op rangschikking

De mate waarin deze factoren invloed hebben op de rangschikking, kan verschillen per zoekopdracht. De verhoudingen worden automatisch aangepast op basis van de potentiële resultaten, waardoor de exacte weging van elke factor niet precies te bepalen is.

  1. Compleetheid: de geboden informatie van een training moet zo compleet mogelijk zijn. Ontbreekt bijvoorbeeld de lesduur of het maximaal aantal deelnemers, dan zal de training lager komen. Lees meer over compleetheid.
  2. Complete prijs: de weergegeven kosten zijn de volledige kosten. Bijkomende kosten voor bijvoorbeeld lunch of examens zijn hier al in opgenomen en komen hier later niet nog bij. Lees meer over hoe u kunt aangeven dat uw prijs compleet is.
  3. Relevantie: net als bij Google moet de training relevant zijn voor de zoekopdracht of het betreffende onderwerp. De relevantie wordt bepaald aan de hand van de lengte van de beschrijving en de woorden die erin gebruikt worden. Lees meer over relevantie.
  4. Ervaringen: op Springest kunnen oud-deelnemers hun ervaring met een training achterlaten. Trainingen met meer en hogere ervaringen, komen hoger in de ranking. Lees meer over ervaringen.
  5. Vindbaarheid: Zorg ervoor dat het onderwerp van de training, terugkomt in de titel van de training. Lees meer over vindbaarheid.
  6. Conversiemogelijkheden: Het is voor onze bezoekers belangrijk om in contact te kunnen komen met opleiders. Opleiders kunnen dit zelf in- en uitschakelen en hieraan zijn kosten verbonden wanneer iemand informatie aanvraagt of zich inschrijft voor een training. Lees meer over het het instellen van diensten voor opleiders.

Vertraging en handmatige aanpassing

Het kan zijn dat een verandering in uw tekst of andere velden van een training, de rangschikking niet direct aangepast wordt. Dit kan door het zogenaamde “indexeren” maximaal 24 uur duren. Medewerkers van Springest kunnen geen invloed uitoefenen op de rangschikking van individuele zoekopdrachten of onderwerpen, wel kunnen zij irrelevante resultaten op individuele verwijderen uit een onderwerp.

Feedback op verrassende rankschikking

We staan altijd open voor feedback op de rangschikking. Geef als u verrassende resultaten ziet, zeker als die niet te verklaren zijn door bovenstaande uitleg,  altijd aan welke training u hoger verwachtte en welke lager, en op welke plek u dit zag. 

Nog hulp nodig? Neem contact met ons op Neem contact met ons op